Binorm 50 jaar
De natuur doet het, Binorm heeft het. En dat al 50 jaar!
Wat in 1973 begon als Delicatessenzaak is in 50 jaar uitgegroeid tot dé Gezondheidsspeciaalzaak van Zutphen en omstreken. Gestart door Leonie en Arne Sliedrecht en sinds 2006 onder de vleugels van hun dochter Marthe Sliedrecht en haar man Jan Bakker. En alle vier zijn ze het hier in ieder geval over eens: het succes van Binorm is voor het grootste deel te danken aan haar fantastische, trouwe klanten! Daarom viert Binorm in de hele maand oktober haar Gouden Jubileum. De groene loper wordt uitgelegd, de klanten in het zonnetje gezet én er wordt teruggeblikt op het ontstaan van Binorm.
De tafel in het keukentje boven de winkel ligt bezaaid met oude foto’s, plattegronden en krantenartikelen. “Kijk mam, dit ben jij in de winkel! En zie je hier de Horma Huidcrème in het vak liggen? Dat is niks veranderd qua verpakking!” Onder het genot van een kop koffie blikken Marthe, Jan, Leonie en Arne samen terug op 50 jaar Binorm.
Hoe het begon
Binorm heeft vele vormen gekend. Van delicatessenzaak, biologische bakkerij tot reformwinkel. Het begon allemaal in 1972, toen Leonie en Arne de Drogisterij in de Korte Hofstraat overnamen van Leonie’s ouders, Marthe’s grootouders. Voor Arne was het helemaal niet zo handig om een drogisterij te runnen. Arne: “Met mijn kleurenblindheid zagen 30 verschillende lippenstiften er allemaal bijna hetzelfde uit.”
Daarom besloten ze om verder te gaan als delicatessenzaak in de Korte Beukerstraat en Turfstraat onder de naam Binorm. En door de jaren heen veranderde het aanbod geleidelijk van lekkere (en volgens Leonie: “niet altijd zo gezonde…”) delicatessen naar biologische voeding en reformproducten.
Biologische bakkerij
In 1979 namen Leonie en Arne de bakkerij van de buren Bakker Kelderman over. Ze besloten biologisch brood te bakken in de kelder van het pand. Echter werd het gebrek aan daglicht een probleem. Leonie en Arne besloten daarom de bakkerij naar de winkel te verplaatsen. Leonie: “Dat was natuurlijk heel erg leuk. Mensen konden zien hoe hun broodjes vers gebakken werden. En de bakker kon zien voor wie hij eigenlijk allemaal aan het bakken was.” Rond het jaar 2000 is de biologische bakkerij overgenomen door de Driekant.
Noodlot slaat toe
De bakkerij heeft ook biologische koekjes gebakken. Kindervingers en Beertjes, deze werden onder Vereniging Nederlandse Reformhuizen door het hele land verspreid. Maar al bij de eerste lading sloeg het noodlot toe: op vrijdag 13 februari 1981 brandden de Binorm panden volledig uit. Een ramp! Dat Binorm erbovenop is gekomen, is volgens Leonie en Arne te danken aan de klanten die, toen het weer kon, direct weer kwamen en gelukkig bleven komen!
Nieuwe generatie
Marthe werkte als enige van de drie kinderen van jongs af aan al bij Binorm. Ze dacht er nooit aan om de winkel van haar ouders over te nemen. Ze ging verpleegkunde studeren. Marthe: “En toen mijn ouders de winkel wilden verkopen, vond ik dat eigenlijk helemaal niet leuk.” Op advies van haar ouders maakte ze toch eerst haar opleiding af en daarna ging ze aan de slag bij Binorm om te kijken of ze het ook echt iets vond. Maar tijdens haar eerste dag wist ze het eigenlijk al. Speciaal van Binorm ging haar ondernemershart sneller kloppen. “Want echte, mooie producten verkopen en daarmee bijdragen aan iemands welzijn, dat is waar ik het voor doe.” En sinds 2016 doet ze dit samen met haar man Jan.
Het succes van Binorm
Dat Binorm na al die jaren nog steeds zo’n succes is, komt volgens Marthe en Jan het meest doordat alles met aandacht wordt gedaan. Jan: “Er zijn maar weinig dingen die we ‘zomaar’ doen. Dat zie je niet alleen terug in het zorgvuldig samengestelde assortiment en aan de verzorgde winkel, maar vooral aan de tijd en aandacht die we aan onze klanten besteden.” Marthe vult aan: “Waar ik handig ben in de dagelijkse dingen en met advies geven in de winkel, is Jan de pionier en vooruitdenker van Binorm. En eigenlijk was dat bij mijn ouders net zo, nu ik erover nadenk. Mijn vader had ook meer dat zakelijke inzicht en mijn moeder was goed in alles wat met de winkel te maken had. En het succes van Binorm ligt voor een groot deel aan ons fantastische team, onze Binorm familie! Die doet constant nieuwe kennis op en staat vol passie in de winkel!”
Toekomst
Na het nostalgisch terugkijken, komt logischerwijs de vraag op: hoe ziet de toekomst van Binorm eruit? Blijft het een familiebedrijf? De oudste zoon van Marthe en Jan is sinds kort begonnen met werken in het Binorm magazijn en kantoor. Maar Marthe zegt er meteen bij: “Eerst maar eens zien hoe het loopt, ze zijn nu nog zo jong. Toen ik vijftien was, wist ik het ook nog niet!”
De hele maand oktober is er feest bij Binorm
De groene loper wordt uitgelegd en de winkel versierd. De etalages worden ingericht volgens het thema ‘toen & nu’ en mooi beschilderd. Alle klanten kunnen zegels sparen, net zoals vroeger met een sticker-spaarkaart. Volle kaarten kunnen ingeleverd worden voor allerlei leuke cadeaus. Er worden drie workshops georganiseerd met verschillende thema’s. En de hele maand zullen verschillende producten in de actie zijn. Zie voor meer informatie ook: https://www.binorm.nl/